Vægttab i overgangsalderen – min medvirken i Go’ morgen Danmark

Vibeke Welander Eriksen, mig selv og Michelle Kristensen. Foto venligst udlånt af Michelle Kristensen

Vægttab i overgangsalderen

Hvorfor er det SÅ SVÆRT med vægttab i overgangsalderen ?

Hvorfor er det overhovedet vigtigt, at sætte fokus på lige præcis det, når hormonerne ellers laver så meget andet koks i den?

Spørgsmålene er mange og prioriteterne forskellige hos hver af os kvinder i overgangsalderen.

Jeg blev sidst i august selv udfordret på en af mine sårbare og private udfordringer i overgangsalderen, nemlig sexlysten.

Min modige og dejlige mand Frank, sagde ja, sammen med mig, til et interview med journalist Sarah Skarum fra Politiken om manglende sexlyst i overgangsalderen.

Jeg læste et sted, at hver 3. kvinde i overgangsalderen har mindre lyst eller slet ikke lyst. Det er ret vildt, da vi er ca. 400.000 kvinder i Danmark, som er i overgangsalderen.

Så jeg er ikke ALENE om det.  Du kan finde mit blogindlæg om det  her.

Frank og jeg i Politkken -By Guldager
Foto: venligst udlånt af Cathrine Ertmann

Hvad har manglende sexlyst med vægttab i overgangsalderen at gøre ?

En del, hvis du spørger mig, for udover det er en hormonel påvirkning, mener jeg, at det også er mentalt.

Hvis man i forvejen er udfordret af, at kroppen ændrer form i det hormonelle kaos, så er følelsen af lækkerhed ikke den der står øverst.

Lige pludselig er der så mange ting, at forholde sig til, en “ny krop”, et “nyt humør”, det er nærmest, som om at der er flyttet en ekstra person ind, som jeg ihverfald ikke kender i forvejen.

Udfordring no. 2 – Det svære vægttab

Det leder mig hen til at udfordring no. 2 nemlig, hvorfor er et vægttab/kom i form så vigtigt for mig ?

Jeg har brug for, at få de positive endorfiner, som træningen giver og det mentale YES , når jeg med kost og motion får mere energi, selvkærlighed og forhåbentlig også mere lyst.

Det handler for mig om den kære kontrol, før kunne jeg meget nemmere tage kontrollen og  ryste de ekstra kilo af, men nu sidder de fast, som var de boltet til min krop 🙂

De ekstra kilo har nemlig også sat sig lige der, hvor det er “farligt” at de sidder, nemlig som en topmave ovenpå de indre organer.

TÆNKER DU OVER LIVET EFTER OVERGANGSALDEREN?

Jeg tænker meget på, hvilken livskvalitet jeg ønsker efter min overgangsalder. Jeg ønsker den skal være rigtig god med en sund og stærk krop.

I bund og grund betyder de ekstra kilo ikke en ringere livskvalitet, men det betyder noget for min sundhed, hvor de sidder på kroppen.

Jo mere sund og stærk min krop er, jo mere modstandsdygtig bliver den og den skal jo holde i mange år.

Jeg har tænkt mig, at blive meget gammel og få mange glade, sjove og sunde år med Frank 🙂

Frank og jeg - By Guldager
Foto. Venligst udlånt af Cathrine Ertmann

HVAD GØR JEG I OVERGANGSALDEREN?

Måske har du også bemærket at din krop i overgangsalderen opfører som, da du var teenager- helt uregerlig ?

Forskellen er dog at denne gang kommer den ikke med “gaver” i form af faste bryster, etc.

Nu flytter intet nordpå, men direkte SYDPÅ 🙂

Kroppen er pludselig blevet mere følsom overfor nogle madvarer end tidligere.

Oplever du også, at du ikke længere kan “spise ubekymret løs uden regning” 🙂 ?

Det gør jeg i den grad, og madvare, som hvede, dårligt fedt, alkohol etc. er meget svære at rense ud og sætter sig i mit fedtvæv.

MINE 5 TIPS – FAVEL EKSTRA KILO

  • Tænk ud af kroppen.  Lyt til din  krop helt påny og hør efter hvad den vil og ikke vil.
  • Begynd at styrketræne . Øget muskelmasse øger din forbrændingen, som i forvejen er blevet minimeret.
  • Hold igen med hvede, sukker og alkohol – det gør en forskel for din krop og dine hedeture
  • Mediterer – hold pauser– hormonerne fiser rundt, så giv din krop RO
  • GÅ ture– naturen, frisk luft til dig og dine tanker er GULD VÆRD. Ingen pres på tid bare gå og vær.

Disse tips virker godt på mig og jeg håber du også kan få glæde af dem.

Hvad virker for dig? Tilføj meget gerne dine råd i kommentarfeltet nedenfor.

MIN 3. UDFORDING ER AT FINDE EN BALANCE OG FASHOLDELSE

Vægttab i overgangsalderen

Hvis du har fulgt mig længe, så ved du, at jeg har kæmpet med stress to gange og en overgangsalder, der i den grad har udfordret mig.

Det har betydet, at min vægt er blevet øget af flere omgange og min kamp om, at få dem løsnet har været hård og sej

En af mine udfordringer gennem tiden har helt klart været min manglende fastholdelse af den ændrede livsstil.

Jeg kan se nu, at jeg har ladet mig styre alt for meget af tallet på vægten og ikke mindst fravær af en  STÆRK MOTIVATION

MINE MOTIVATIONSRÅD TIL DIG

Vægttab i overgangsalderen - by guldager

GO´MORGEN TV ÆNDREDE MIT MINDSET

Nogen gange skal man gøre det, som virker allermest frygtindgydende og vildt – og det gjorde jeg.

Vægttab og “kom i form for åben skærm” – det var åbenbart mit startskud til, at sætte fokus på en ændrede livsstil og at komme igang med styrketræning.

Jeg har hellere ville se maling tørre end at gå i træningscenter.

Det er absolut en drivkraft/motivation for mig, at vide at jeg skal tilbage i Go´morgen TV2 og fortælle om disse 4 uger.

6 motivationsråd til dig

Mit Motivationsbillede – By Guldager 2017

Du får lige mine 6 råd til, hvordan du kan finde din motivation igen.

  1. Find et billede af dig selv, hvor du tænker ÅHHH NEJ- nu stopper det 🙂
  2. Hæng det på køleskabet – MIT BILLEDE SER DU OVENFOR– stresset, hævet og ikke i balance 2017.
  3. Gør din målsætning visuel – Skriv den ned og hæng den op  (min hænger på  mit kontor/køleskabet)
  4. Find en kjole, et par bukser, som du bare drømmer om at passe igen.
  5. Træning – gør det som er sjovt for dig – tænk styrketræning, som nye og forbedrede mursten til dit “hus”
  6. Tænk bevægelse ind hele tiden – små skridt giver mange skridt “the end af the day” – jeg er topmotiveret af mit garminur der viser km/skridt/kalorie etc.

Vægttab i overgangsalderen med Michelle K og Vibeke Welander

Vægttab i overgangsalderen
Go´morgen TV2 lørdag den 26. september
Lørdag den 26. september blev min nye livsstil skudt i gang.
Sammen med skønne Vibeke Welander fra Nordjylland, er vi kom vi i hænderne på dygtige  Michelle Kristensen og hendes principper om kost og træning.
Vibeke og jeg skal i 4 uger have fokus på MK principperne indtil vi mødes igen i Go´morgen TV2 lørdag den 24. oktober

Status efter uge 2

Vægttab i overgangsalderen
Foto: By Guldager

Status indtil nu 

  • Træning på hold 6 gange og 2 gange med Michelle K program
  • Spiser efter kostenrådene fra Michelle K
  • Høj på energi
  • Fastedag
  • Min træningstaske er blevet pakket 3 gange i denne uge
  • Det er personlig rekord inden for de sidste 9 måneder
  • Det begynder, at ligne en vane der er kommet for at blive

SE MED PÅ TV2 DEN LØRDAG DEN 24. OKTOBER 

Det bliver, så spændende om min krop 50+ har taget godt imod den nye livsstil.

Èt er sikkert – jeg fortsætter med denne ændrede livsstil.

Har du fået lyst til, at vide mere om OA, hvad gør andre kvinder, etc?

Hop ind i min lukkede gruppe på facebook “Det er cool at være hot”.

Du er så velkommen med søstersind i hjertet støtter vi hinanden i OA/livet 50+.

Få mit nyhedsbrev direkte i din mailboks.

Følg med løbende på instagram Byguldager.dk

Eller på facebook Byguldager.dk

Husk at omfavn din overgangsalder og livet 50+

Kærligst

Vibbe
Kærligst

FÅ MINE SENESTE BLOGINDLÆG

Få mit seneste indlæg direkte i din indbakke ved at indtaste dit navn og e-mail.

Når du tilmelder dig mit nyhedsbrev, accepterer du, at jeg må sende dig mails med nyheder, tilbud og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.
Læs min privatlivspolitik.

1 Comment

  1. Vibeke Welander Eskildsen
    11. oktober 2020 / 16:26

    6. Tips: Tænk positiv om dig selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.