Stress – min personlige oplevelse

Jeg blev fornyligt interviewet til bloggen “rejsen til sundhed” omkring min oplevelse med stress og det gav mig anledning til, at lave dette samlede indblik i, hvordan jeg kom igennem min stress for 2. gang indenfor 3 år.

På det øverste billede ser jeg glad ud igen og har overskud, men vejen derhen har været lang, vanvittig hård og krævende, men bestemt også lærerig.

Jeg har tidligere beskrevet min stress, som den største gave pakket ind i det grimmeste papir og det mener jeg stadig den er.

Jeg blev ramt af stress for første gang i oktober 2014 og var sygemeldt til januar 2015.

2. gang  jeg blev sygemeldt med stress var den 9.februar 2017 til 31.juli 2017.

Jeg er 51 år, gift med verdens dejligste mand, bonusmor og blogger.

Stifter af gå gruppen Gå med By Guldager Damhussøen og Engen”, som jeg startede  den 25. september 2017 på baggrund af mit stress.

Gruppen har allerede efter de første 2 måneder 147 medlemmer og jeg elsker de to ugentlige turer med gå gruppen. De  giver mig energi og livsglæde.

Min sværeste beslutning

Jeg arbejdede, som officemanager i shipping/forsikringsbranchen, men jeg valgte grundet min seneste stresssygemelding, at sige mit job op efter 7,5 år.

Det er absolut den sværeste beslutning jeg nogensinde har taget, men også den bedste beslutning for jeg var nødt til at ændre på mit liv.

Stress er for mig, som hvis man har kørt i sin bil alt for længe, uden at opdage, at der ikke var brændstof på og det havde jeg gjort alt for længe.

Det er den usynlige sygdom, som er så svær at forklare og så svær for ens omgivelser at forstå, fordi man ikke kan se det på én. Mit hoved var jo “brækket” indeni, men udenpå lignede jeg mig selv.

Jeg oplevede fuldstænding kaos inden i og havde det samme bevægelsesmønster, som en mus på en varm kogeplade.

Mit råd til pårørende er;

  • Giv plads til den syge
  • Giv ro
  • Læg alle forventningerne væk
  • Skærm om den stressramte.
  • Forvent intet og lad jer ikke snyde, af det I ser udenpå.

Det hjalp mig:

 

Min læring

  • at huske at trække mit vejr helt ned i maven
  • at lytte til min krops signaler
  • at sige nej tak  –  “det lyder hyggeligt, men nej tak”
  • at sige farvel min ” JA siger “og smide mit  “pleasergenet” langt væk

Mit råd:

Havde jeg blot forstået det, som stresspsykologen i februar 2017, skrev til mig og taget det ind, og accepteret at jeg havde stress, ville jeg have været meget foruden. Jeg har virkelig kæmpet med at erkende “jeg har stress”.

  • tag det alvorlig,
  • kæmp ikke imod,
  • acceptere og giv slip.
  • Man kan ikke handle sig ud af stressen. Jeg forsøgte big time og det var virkelig en stor fejl og øgede længde af min stress.

Uddrag af mailen fra stresspsykologen til mig i februar 2017:

“Det er imidlertid fuldstænding afgørende for processen i en sygemelding og dermed længden af denne, at den sygemeldte med stress falder til ro og begynder at give slip og opgiver tanken om at handle sig ud af stressen. 

Stress er en “mental influenza”,  en overbelastningstilstand, som er opstået som følge af over-præstation. Derfor skal der være masser af hvile, søvn og restitution specielt i de første faser af sygemeldingen. Ellers vil der være en risko for en længere sygemelding, risiko for tilbagefald……”

Jeg håber inderligt, at dette måske kan hjælpe eller give dig nogle redskaber, hvis du selv har været  stresset eller er pårørende.

 

Sharing is caring

Knus

Vibbe

 

2 Comments on Stress- min personlige oplevelse

  1. Lene
    23. november 2017 at 12:41 (3 måneder ago)

    Som een der selv har mærket det og stadig lider under det, kan jeg kun gi dig ret, der skal ro på og der skal ske en ændring i den måde man har levet på, SÅ fint beskrevet Vibbe❤️

    Svar
    • Emmavibbe66
      23. november 2017 at 19:04 (3 måneder ago)

      Mange tak Lene. Ja desværre har du også været i stressens klamme hænder og stadig er og jeg ved om nogen hvordan du kæmper. Heldigvis kan vi støtte hinanden.

      Jeg ønsker dig al mulig ro til din healing.

      Hjerteknus
      Vibbe

      Svar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *